کاهش خطر بیماریهای قلبی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 با تزریق یک دوز انسولین اضافه، 3 ساعت پس از صرف غذا

9 ژوئن 2017- یک تحقیق جدیدنشان می‌دهد که تزریق یک دوز  انسولین اضافه‌، 3 ساعت پس از صرف غذا می‌تواند خطر ابتلا به بیمارییهای قلبی عروقی را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کاهش دهد.

 این مطالعه که توسط محققان دانشگاه leedsو دانشگاه Newcastleانجام شد، نشان می‌دهد که تزریق یک دوز اضافه از انسولین، چند ساعت پس از صرف وعده‌های غذایی پرچرب می تواند به کنترل بهتر قند خون و فاکتورهای خطر بیماریهای قلبی عروقی، کمک نماید.

افراد مبتلا به دیابت نوع 1، اغلب دوز انسولین خود را بر اساس مقدار کربوهیدراتی که در آخرین وعده‌ی غذایی مصرف کرده‌اند، محاسبه می‌کنند، حال اینکه در این نحوه‌ی محاسبه به محتوی چربی موجود در وعده ی غذایی که در بدن آهسته تر شکسته می گردند، توجهی نمی‌شود.

یکی از نویسندگان این مقاله، دکتر Campbellاز دانشگاه Leeds Beckettمی‌گوید: بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 با تنظیم قندخون خود در حوالی زمان صرف غذا، در چالش هستند، زیرا محتوای چربی وعده‌ی غذایی آنها که پس از تزریق استاندارد انسولین، متابولیزه می‌شود و بر مقدار قند خون آنها تاثیر می گذارد، در محاسبه ی دوز انسولین نادیده گرفته می‌شود.

در این مطالعه که در مرکز تحقیقات بالینی NIHR نیوکاسل انجام گرفت، ده مرد مبتلا به دیابت نوع 1 شرکت داشتند، به همه‌ی افراد شرکت کننده، سه وعده‌ی غذایی که دقیقاً دارای مقادیر مشابهی کربوهیدرات و پروتئین بود، داده شد، تنها تفاوت در محتوی چربی وعده های غذایی بود، یکی از وعده ها دارای مقادیر پایینی چربی و دو وعده‌ی غذایی دیگر حاوی مقادیر بالایی چربی بودند.

پس از یک وعده‌ی غذایی کم چرب و اولین وعده‌ی غذایی پر چرب از شرکت کنندگان خواسته شد که دوز انسولین خود را بر اساس محتوی کربوهیدارتی که مصرف نموده‌اند، محاسبه و تزریق کنند. اما در مورد دومین وعده‌ی غذایی پرچرب از آنها خواسته شد یک دوز اضافه تر از انسولین را 3 ساعت پس از صرف این وعده، تزریق نمایند.

مقدار گلوکز، تری‌گلسیرید و شاخص‌های التهابی در نمونه‌هایی که هر نیم ساعت یکبار پس از خوردن غذا از این افراد گرفته شده بود، اندازه گیری گردید.

نتایج نشان داد که مقدار گلوکز، تری‌گلسیرید و شاخص‌های التهابی شش ساعت پس از خوردن غذای پرچرب با تزریق دوز استاندارد انسولین بطور قابل توجهی افزایش می یابد، اما این مقادیر پس از تزریق دوز انسولین اضافی به حالت عادی باز می‌گردد.

دکتر Campbell افزود: یافته‌های ما نشان می‌دهد که پس از صرف یک وعده‌ی غذایی پرچرب تزریق یک دوز اضافه از انسولین به عنوان یک روش بسیار ساده، می تواند به تنظیم سطح قندخون برای سلامت کوتاه مدت و حفاظت از فرد در برابر خطرات دراز مدت بیماریهای قلبی عروقی، کمک کند، ما به شدت احساس می‌کنیم که این موضوع باید در مشاوره‌هایی که به بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 داده می‌شود، ذکر شود. این یافته‌ها در مجله‌ی Diabetes and Vascular Disease Research منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/extra-insulin-injection-three-hours-after-eating-could-lessen-heart-risks-in-type-1-diabetes-92389396.html